Få genomslag med ABC

Foto på Ann Jönsson Lindström

Ann Jönsson Lindström utbildar kommunikatörer i coachning och ledarskap och chefer i kommunikation.

Vilken kommer att bli din viktigaste chefsegenskap i framtiden? Den frågan ställde tidningen Chef för ett år sedan till drygt tusen chefer. Överst hamnade dessa:

  • min förmåga att hantera förändringar
  • min kommunikativa förmåga
  • mitt coachande.

Visst låter det som ljuv musik för en kommunikatör som brinner för att stötta cheferna och utveckla organisationens kommunikativa förmåga? Så hur gör vi då för att utveckla kommunikatörens roll till att bli mer konsultativ och mindre utförande? För att komma med tidigt i förändringsprocesser och anlägga ett strategiskt perspektiv, istället för att springa efteråt och släcka bränder?

På en workshop hos Sveriges Kommunikatörer om att coacha som kommunikatör, sammanfattade vi framgångsfaktorerna som ”kommunikatörens ABC”. Så här tänkte vi:

  • Attityden hos kommunikatörerna är en nyckel. Är vi villiga att släppa kontrollen och låta andra ta ansvar för sådant som tidigare varit våra expertområden? Litar vi på att andra har förmågan att lära sig genom att prova och göra – och att vi kan finnas där som påhejare och uppfångare?
  • Beteende handlar om att i ord och handling visa vad bra kommunikation är. Visa hur man gör för att förklara, översätta, sätta i sitt sammanhang, få med andra på förändringstågen som går allt oftare nuförtiden. Som kommunikatör behöver du vara en god förebild i vardagen.
  • Coachning kan definieras som en samtalsmetodik som leder till lösningar och ofta även till insikter och ansvarstagande. Är det någon gång vi behöver hitta lösningar, motivation så är det i förändringsarbeten. Det handlar om att få andra att vilja ta ansvar – på riktigt och med motivation.

Håller du med? I så fall har jag tre frågor till dig:

  • Vilken attityd behöver du ha för att nå det du vill åstadkomma?
  • Vad behöver du justera i ditt kommunikativa beteende – vad ska du börja, fortsätta, sluta med?
  • Vilka coachredskap behöver du använda för att nå dina och organisationens mål?

De två första frågorna är jag övertygad om att du själv har svaret på. Men för att svara på den tredje kanske du behöver lära mer om coachningens förhållningssätt och verktyg?

Jag får ofta frågan om bra litteratur i ämnet coachning. Jag brukar svara på att min bok inte är klar ännu, men tills vidare kan jag rekommendera två andra lättlästa böcker:

Lycka till – och kom ihåg att det är bättre att göra något pyttelitet som för dig framåt än att ha dåligt samvete för det du borde göra!

/ Ann Jönsson Lindström, Affärscoachen Just DO it. Ann utbildar kommunikatörer i coachning och ledarskap och chefer i kommunikation. Hon är kursledare hos Sveriges Kommunikatörer.

Relaterad kurs

Kommunikatörens ABC – om att få genomslag i organisationen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s