Behövs coachande kommunikatörer?

Foto på Ann Jönsson Lindström

Ann Jönsson Lindström utbildar chefer i kommunikation och kommunikatörer i coachning och ledarskap.

Med anledning av en fråga om coachning som ställts på Sveriges Kommunikatörers Facebooksida, berättar Ann Jönsson Lindström, kursledare hos Sveriges Kommunikatörer, vad hon anser att begreppet coachande kommunikatör står för. 

GÄSTINLÄGG | ”Kommunikatörer ska vara systembyggare som förstår sig på och hanterar processer och strukturer. Kommunikatören ska också vara en medlare som skapar mening bland olika parter samt vara en coach som utvecklar kommunikationsförmågan hos andra. Den fjärde rollen är att kommunikatören ska fungera som en påverkare genom att kunna ta plats och leda frågor internt.”

Citatet är från en intervju med Sven Hamrefors, som tillsammans med Sveriges Kommunikatörer för 5–10 år sedan drev ett forskningsprojekt om kommunikatörens olika roller.

När Sven Hamrefors pratar om att vara en coach som utvecklar kommunikationsförmågan hos andra betyder det i min värld att han med ordet ”coach” menar något mer än att använda ett coachande förhållningssätt och verktyg. För när du coachar renlärigt innebär det att du aldrig kommer med råd eller delar med dig av din expertkunskap.

Ska man utveckla kommunikationsförmågan hos andra, vore det att låta bli att använda sig av sin fulla förmåga. Och kanske inte ens helt genomförbart. För hur ska en person, som inte besitter grundläggande kunskaper i kommunikation, kunna komma fram till bra och effektiva lösningar om hen inte ens vet vilka alternativ, möjligheter och fallgropar som finns?

När jag pratar om en ”coachande kommunikatör” menar jag därför en person som:

  • använder ett coachande förhållningssätt – när det är relevant
  • ger råd – när det är efterfrågat och befogat
  • tar på sig expertrollen och kanske till och med bestämmer hur en kommunikativ uppgift ska utföras av en annan person
  • utbildar och ger kunskap om kommunikationens möjligheter, risker och verktyg.

Oavsett om det är kommunikatörer eller chefer som är deltagare på mina kurser brukar ”verktyg” stå högst på önskelistan. En intressant fråga är då vad ett verktyg egentligen är? Jag brukar säga att praktiska tips och tricks och vetenskapliga metoder i all ära – det viktigaste verktyget alla kategorier är – DU.

Så vad behöver du lära mer om? Kanske även förändra attityd kring? Och framför allt göra annorlunda för att bli en efterfrågad och coachande kommunikatör?

/ Ann Jönsson Lindström
Affärscoachen Just DO it
Kursledare hos Sveriges Kommunikatörer

Relaterad kurs: Coacha och stötta dina chefer och medarbetare – så gör du!

16 mars i Stockholm  | Under den här kursen får du bland annat förståelse för olika kommunikationsstilar och om hur du kan skapa samsyn kring kommunikationsarbetet. Du utvecklar även förmågan att coacha dig själv mot motiverande mål och frigöra egen tid för strategiskt kommunikationsarbete.

Läs mer och boka plats 

 

 

4 reaktioner på ”Behövs coachande kommunikatörer?

  1. Hej. Dina fyra punkter är i högsta grad relevanta som uppdragsbeskrivning för en kommunikatör som har att lära ut kommunikativa kompetenser och förmågor till icke-kommunikatörer. Men att slänga ”coachande” innan ”kommunikatör” blir bara förvirrande för det är ju inte coaching. Räcker det inte med att helt enkelt att prata om ”kommunikatör”? Och duger det inte att bara vara ”kommunikatör”?

    Så för att svara på rubriken så blir det nej enligt mig.

    • Hej! Om vi som kommunikatörer vill att andra ska ta ansvar och känna motivation för kommunikationsutmaningar/uppgifter är coachverktyg och ett coachande förhållningssätt värdefulla och effektiva redskap. Att coacha på riktigt kan ge en ny dimension och andra resultat när vi stöttar andra i kommunikation. Om vi sedan ska sätta en etikett på det eller inte – tja det beror väl på vad som är syftet och vilken effekt det kan ge. Kanske skapar det efterfrågan på kommunikatörens kompetens? Eller så ökar det förvirringen som du är inne på. Vet inte om du håller med mig, men ordet kommunikatör kan också tolkas väldigt olika utanför våra kretsar. Det kanske räknas till forntiden, men när jag jobbade på Televerket innan det blev Telia tolkades ”kommunikationschef” som Televerkets generaldirektör, eftersom (tele)kommunikation var vad hela organisationen jobbade med…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s