Konsumentverkets nya ”Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier”

katarina-ladenfors-2

Katarina Ladenfors, advokat och partner på advokatfirman MarLaw.

GÄSTINLÄGG | I början av december gav Konsumentverket ut en ”Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier”.

Vägledningen ska ge råd till organisationer och till den som marknadsför ett företags verksamhet eller produkter på sin blogg eller i andra sociala medier. Konsumentverket har vid utformningen av vägledningen inhämtat synpunkter från bloggare och representanter från företag som arbetar med bloggare.

Bakgrunden till vägledningen är – enligt Konsumentverket – att man vill hjälpa bloggare och organisationer att göra rätt. Inledningsvis konstateras att de fall där någon mot ersättning gör reklam, för ett företag eller dess varor och tjänster, omfattas av marknadsföringslagen.

Det är viktigt för en bloggare att känna till reglerna som uppställs i marknadsföringslagen. Exempelvis ska en mottagare av marknadsföring omedelbart och på ett enkelt sätt kunna identifiera meddelandet som just marknadsföring och vem som står bakom den, så kallad ”dold marknadsföring” är förbjuden. Därför bör sådana meddelanden tydligt markeras som reklam.

Även om det inte går att säga exakt hur en annonsmärkning ska se ut ger Konsumentverket som förslag på märkning att, t.ex., ange ”reklam” eller ”annons” i början och slutet av ett inlägg. Märkningen kan med fördel vara i ett annat typsnitt än övriga inlägget.

Det är tillåtet att ge sina personliga åsikter om en viss vara eller tjänst men om det sker mot ersättning är det marknadsföring. Ersättningen kan bestå av pengar, varor, tjänster eller någon annan kompensation. Det är inte bara företag som ansvarar för marknadsföring enligt lagen. Ansvar kan även utkrävas av en anställd på företaget som står bakom marknadsföringen, den som marknadsför en produkt eller tjänst för bolagets räkning eller andra som väsentligen har bidragit till marknadsföringen.

En särskilt mottaglig och känslig grupp utgörs av barn och unga. De saknar i regel en vuxens förmåga att kritiskt granska innehåll. Därför måste en användare av något socialt medium reflektera över vilka som följer och läser den information som publiceras. Det är förbjudet att rikta direkta köpuppmaningar till barn. Även indirekta köpuppmaningar är otillåtna, en sådan indirekt uppmaning kan exempelvis bestå i att utge en tidsbegränsad rabattkod eller en uppmaning att barn ska övertala sina föräldrar att köpa en vara.

Sammanfattningsvis syftar vägledningen till att göra företag, bloggare och användare av andra sociala medier uppmärksamma på att de omfattas av samma regler som all annan marknadsföring och att de därför måste reflektera över hur deras material utformas och i vilket syfte.

Den nya vägledningen och mycket mer går vi igenom under Svensk kommunikationsrätt SKR modul 2 som går av stapeln den 3–4 februari 2016 .

 

Katarina Ladenfors
Advokatfirman MarLaw

En reaktion på ”Konsumentverkets nya ”Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier”

  1. Bra att ni förtydligar detta. Jag undrar vad som händer om en myndighet vill föra ut sitt budskap till ungdomar via en bloggare? Bloggaren får betalt men det handlar inte om att förmå målgruppen köpa något, bara att de ska hitta en specifik tjänst eller webbplats som myndigheten har för dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s