Oroväckande när forskningsresultat vässas för att väcka uppmärksamhet

GÄSTINLÄGG | När forskare kommunicerar sina resultat till omvärlden måste man koncentrera budskapet och kanske till och med spetsa till sina slutsatser. Men när Magnus Fredriksson och Josef Pallas presenterar sin bild av svenska myndigheters medialisering befinner de sig inte längre på fast forskningsmark.

En del av undersökningsmaterialet består av myndigheternas kommunikationsplaner och liknande dokument. Huvudresultatet är att myndigheterna strävar efter att deras budskap ska uppmärksammas. Man vill också att kommunikationen ska organiseras så att myndigheten kan nå sina mål. Dessutom är myndigheterna inriktade på att bistå journalister och medborgare. Dessa slutsatser får betraktas som säkra men kanske inte så sensationella.

En annan del av projektet har gått ut på att jämföra myndigheterna. Det visar sig då att myndigheter med många omvärldskontakter har mer utvecklade planer för att kunna nå ut i medierna än specialiserade nämndmyndigheter av domstolsliknande karaktär. Inte heller detta resultat torde överraska.

Men Fredriksson och Pallas går mycket längre än så. De varnar för riskerna med ”medialiserade” myndigheter som ”polerar fasaden”: ”På längre sikt hotar myndigheters varumärkesorientering och jakt på anseende många av de fundament som svensk förvaltning vilar på, vilket i sin tur leder verksamheten bort från det substantiella och långsiktigt meningsfulla”, skriver de i en debattartikel (SvD 13/5 2013).

Eftersom forskarna inte har undersökt myndigheternas verksamhet i övrigt finns det inget underlag för slutsatser om hur externkommunikation påverkar verksamheten i övrigt. Författarnas långtgående påståenden saknar faktabaserad grund.

Magnus Fredriksson och Josef Pallas är ett varnande exempel för kommunikatörer. Frestelserna att spetsa till och väcka uppmärksamhet kan bli alltför stora. Myndigheternas kommunikationsverksamhet bör skaffa sig bättre förebilder än de forskare som satt sig att undersöka myndigheternas kommunikationsverksamhet.

/ Olof Petersson
Statsvetare, knuten som rådgivare till Gullers Grupp

Vill du också delta i diskussionen? Hör av dig till Katarina Ljungdahl, katarina.ljungdahl@sverigeskommunikatorer.se, ansvarig för de digitala kanalerna på Sveriges Kommunikatörer.

2 reaktioner på ”Oroväckande när forskningsresultat vässas för att väcka uppmärksamhet

  1. Ping: Ingen skulle vara gladare än vi om vi har fel | Sveriges Kommunikatörer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s