Företagen måste ta sitt ansvar – i ljuset av RO-anmälan mot Misslisibell

Foto på lagbok

Vid användning av bloggare som marknadsföringskanal finns en skyldighet för företaget att se till att bloggaren är tydlig med att det handlar om reklam, skriver Katarina Ladenfors, advokat på Marlaw.

GÄSTINLÄGG | Ni har säkert följt diskussionerna i media gällande den 13-årige bloggaren Lisa Johnson, även kallad Misslisibell, som av Resumé blev utsedd till näringslivets främsta superkommunikatör. Misslisibell har nu anmälts till Reklamombudsmannen (RO) av Sveriges Kommunikationsbyråers ordförande Gustav Martner. Anmälan avser både Misslisibell och modeföretaget JFR.se och har sin grund i att bolaget JFR utnyttjat Misslisibell till att göra produktplacering och så kallad ”smygreklam” av mode- och skönhetsprodukter till andra barn.

Bloggen misslisibell.se har enligt egen uppgift närmare 200 000 besök i veckan och YouTube-kanalen har efter tre år ca 250 000 följare. Detta gör mediet till ett av Sveriges största medier riktade mot barn. Av inläggen att döma är merparten av följarna i Lisas egen ålder eller yngre.

Att utnyttja barn i syfte att göra reklam till andra barn kan givetvis ifrågasättas utifrån flera aspekter både lagligt och etiskt. Företag och organisationer hittar ständigt nya vägar att kommunicera och marknadsföra sina produkter. Det var dock länge sen företagen kunde ursäkta lagöverträdelser under villfarelsen om att vanlig lagstiftning inte gäller på nätet.

I juridisk mening räknas alla under 18 år som barn. Barn anses som en särskilt skyddsvärd målgrupp vid marknadsföring då barn inte har en mognadsgrad som innebär att de kritiskt kan värdera reklam. Detta har medfört att vi inom EU har en särskild bestämmelse som förbjuder direkta köpuppmaningar till barn. Bestämmelsen finns i marknadsföringslagens bilaga den s.k. svarta listan p 28. Även Internationella Handelskammaren ICC:s regler för reklam har etiska bestämmelser som syftar till att skydda barn i samband med reklam.

I detta fall handlar det om produkterbjudanden och tävlingar som förmedlats av Lisa till andra barn i sociala medier.

De nordiska konsumentombudsmännens ståndpunkt om marknadsföring via sociala medier anger i punkten 2.3 att om ”en privatperson tar emot betalning eller andra förmåner för att nämna eller på annat sätt marknadsföra en näringsidkares varor eller tjänster, ska det tydligt framgå att det handlar om reklam, eller att personen har fått betalning eller andra förmåner för att omnämna produkten. Näringsidkaren är skyldig att informera privatpersonen om detta krav.

Oavsett frågan om det är etiskt försvarbart att utnyttja barn som marknadsföringskanal så strider sannolikt marknadsföringen mot marknadsföringslagen och ståndpunkten genom att köpuppmaningar framförs mot andra barn och ingen information framgår att erbjudandena är reklam.

Företag måste ta sitt ansvar! Vid användning av bloggare som marknadsföringskanal finns en skyldighet för företaget att se till att bloggaren är tydlig med att det handlar om reklam. Företagets varumärke står på spel. Olagliga och oetiska åtgärder riskerar att allvarligt skada företagets förtroende hos kunderna. Som företag ska man ha en policy för hur andra får marknadsföra ens produkter och tjänster. Gärna en skriftlig policy som man kan visa upp om tillsynsmyndigheten Konsumentverket knackar på dörren.

Vill du fördjupa dig i hur du kan arbeta etiskt och lagligt med reklam kan jag rekommendera diplomeringen Svensk Kommunikationsrätt – SKR.

Under första modulen, den 14–15 oktober, går vi igenom etiken och juridiken vid marknadsföring. Under Modul 2, den 3–4 november, går vi igenom hur organisationen ska kommunicera lagligt i sociala medier.

/ Katarina Ladenfors, 
advokat på advokatfirman Marlaw

Katarina Ladenfors är ansvarig för tjänsten Fråga advokaten. Som medlem i Sveriges Kommunikatörer har du möjlighet att kostnadsfritt ställa en fråga till Katarina om den kommunikationsjuridik som du brottas med i din vardag.

En reaktion på ”Företagen måste ta sitt ansvar – i ljuset av RO-anmälan mot Misslisibell

  1. Ping: ”Det går inte att avtala bort det legala ansvaret” | Sveriges Kommunikatörer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s