Japp, jämställdhet är stort

Det kommer säkert inte som en överraskning att jämställdhet och feminism är något stort i Almedalen. Vi bidrar själva till det med en live-workshop där vi löser tre jämställdhetsutmaningar i kommunikationsbranschen, med begåvade deltagare som Christina Knight, CD på Ingo, Fredrik Wass, seniorkonsult på Intellecta, Helena Norrman, kommunikationsdirektör på Ericsson, Andreas Drufva, marknadschef på Rättviseförmedlingen och Edel Karlsson Håål, lönebildningsexpert på Svenskt Näringsliv. Här hittar du inspelningen från evenemanget. Ett av de konkreta tipsen var att tala mer om vad en själv och kollegorna tjänar och därmed synliggöra absurda skillnader, något jag berört i en tidigare bloggpost.

Gudrun SchymanJag tror att denna nya populära inriktning är som manna från himlen för politikerna. Då slipper de ta den jobbiga migrationsfrågan utan kan framstå som moderna (män)niskor utan risk att hamna i polemik med Sverigedemokraterna.

Sven Hamrefors forskning om hur man positionerar sig i nätverksvärlden kan appliceras även här. Det gäller att hitta den plats i relation till intressenterna där en är fullständigt oumbärlig, eftersom det då är svårare att byta ut en. Det kräver också att man tydligt kommunicerar sin ideologi. ”First movers” värdesätts allt högre av intressenterna, de som är tvåa på bollen är inte lika intressanta.

Den politiska ringdansen fortsätter.

/Jeanette Agnrud
Kommunikationsansvarig
Sveriges Kommunikatörer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s