Tillbaka till framtiden

bruceJag är på Mediedagarna i Göteborg och har just kommit ut från Bruce Dickinsons föredrag ”How to turn customers into fans”. Bruce är en intressant renässansmänniska att lyssna på. Han pratar om hur viktigt det är att inte tänka på sina kunder som kunder, eftersom de då kan lämna dig. Istället ska du tänka på dem som fans. ”Don´t give them crap with your name on it” är den kärnfulla slutsatsen.

Meg är fullt av kärnfulla slutsatser, twittervänliga oneliners och snabba analyser. Jag använde själv några av dem när Sveriges Kommunikatörer bjöd in till samtal på temat ”Fem kommunikatörer är fler än fyra journalister” i förmiddags (tyvärr strulade tekniken så det finns inget bevarat för eftervärlden). Det är många som fokuserar på framtiden. Hur ska det gå? Vem vinner valet? Varför kommer de att vinna valet? Kommer Facebook att dö?

Jag tycker vi har tillräckliga problem med nuet. Eller rättare sagt; tidsperspektivet. Själv har jag svårt att veta om något hände för tre år sedan eller tre veckor sedan. Eller om det jag håller på med just nu i själva verket händer om tre månader. Alltför ofta den senaste tiden har jag varit så fokuserad på något som har hänt eller ska hända att jag missat det som händer just nu. Och när jag går hem från jobbet kan jag inte omedelbart komma ihåg vad jag gjort, fast jag vet att det varit fullt upp.

MegAlla som gjort planer vet att det är lika viktigt att göra en plan som att hiva den över bord när verkligheten inte stämmer längre. Detta påpekade också Per Schlingmann idag när han pratade om att ett säkert sätt att förlora valet är att hålla sig till planen. Och att utvärdering är A och O, fast vi vet att det är livsfarligt att dra för stora växlar på enkätsvar där bara hälften svarat och då uppgett att lokalen var för kall och maten inte tillräckligt god.

När blev vi så ängsliga att vi letar järtecken och konsulterar sibyllor varje vaken stund? Vi har åtminstone hållit på så länge att jag inte kan minnas att det varit annorlunda. Och absolut tillräckligt länge för att jag ska undra om vi inte kommer att komma längre. Kanske ligger det helt enkelt i människans natur.

ängslig (adjektiv)

  1. (lätt) rädd, som känner oro för obestämda faror

Källa: Wiktionary

Kommunikation, oavsett om den kommer från media eller en organisation, kommer aldrig att vara trovärdig eller relevant om den är ängslig. Ängslig kommunikation bevisar det kunderna (som inte är fans) redan vet – att inte ens de som står bakom budskapet tror på det.

Motsatsen till ängslig är inte modig – särskilt inte den sortens modig som en del byråer brukar önska – ”vi vill att kunderna ska vara modiga!” – för det är också en sorts ängslan.

Det blir också extremt tråkigt att gå till jobbet.

Vi letar efter det magiska receptet. Vi hoppas att någon ska ge oss en uppenbarelse. Antingen är det fullständigt hopplöst, eller så hoppingivande att vi fortsätter att leta. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket.

/Jeanette Agnrud
kommunikationsansvarig
Sveriges Kommunikatörer

4 reaktioner på ”Tillbaka till framtiden

  1. Så välskrivet och (intres)sant! Hade jag vetat att Per Schlingmann var där hade jag kanske lämnat uppackandet av flyttlådor för en stund … Saknar alla er kommunikatörer i Göteborg just nu.

  2. Magiskt att vara på konsert med Iron Maiden och se Bruce under ett mellansnack sätta sig på en högtalare för att vänta ut publikens hyllningsrop. Snacka om att ha lyckats göra konsumenterna till fans.

  3. Den mest kärnfulla slutsatsen vid seminariet du refererar till – där jag för andra eller tredje gången under dessa MEG-dagar fick höra min yrkesprofession betitlas ”pressmupp” – var väl Cecilia Schön Janssons svar på varför vi är så väldigt många kommunikatörer i landet: ”för att många också arbetar med intern kommunikation”. För mig, som i min vardag ständigt ser kommunikationsfrågor prioriteras ned och ifrågasättas, är det synd att vår främste branschföreträdare inte tar debatten, inte förklarar vad vi kommunikatörer faktiskt bidrar med i form av verksamhetsutveckling/ekonomi/resultat, utan fastnar i en enfaldig diskussion om antal. Schön Jansson hade chansen att sätta ett konkret, begripligt värde på god kommunikation, men lät bollen passera. Ängsligt var ordet.

Kommentera

