Fem punkter för morgondagens kommunikatör

Jag får väldigt ofta frågor om hur framtiden kommer att bli. Från studenter, som snart ska ut i arbetslivet och vill vara väl förberedda, och från yrkesverksamma, som vill hänga med.

Från min horisont ser jag fem saker som vi behöver ha koll på.

  1. Ett starkare engagemang och ökad kunskap om affären och verksamheten. I en ledningsgrupp är det självklart att du har din specialistkompetens; det du förväntas bidra med är att tillsammans med övriga ledare driva verksamheten framåt. Näst efter kommunikationsutbildning är ekonomutbildning vanligast bland våra medlemmar. Det är en intressant utveckling men är det ett tecken på att den utbildning som är vanligast i dag bland våra medlemmar, medie- och kommunikationsvetenskap, behöver utvecklas och också omfatta kunskap i marknad och ekonomi?
  2. Ansvar. I takt med att kommunikation kommer in i fler och fler processer har ansvaret för olika områden utökats. Marknadskommunikation och varumärke är idag är en självklar del av kommunikationsfunktionen. Men var ska vi dra gränsen? Jag tror att samarbete är självklart men integrering med nya områden inte lika självklart. HR, IT, CSR och kommunikation är för stora och viktiga områden för att fösas ihop i en verksamhet. Risken är att alla områden vattnas ur och blir lidande på grund av bristande kompetens och engagemang. Om vi ska driva organisationen att förbättra sin kommunikativa förmåga måste detta ses som en egen funktion.
  3. Att organisera sin kommunikationskompetens optimalt är en annan utmaning när organisationer får mer flytande former och relationer i den nya nätverksvärlden. Är det effektivt att ha gränser mellan intern, extern och marknadskommunikation? Hur ska kommunikatörerna samverka med andra områden? Fördelarna med centraliserad kontra decentraliserad organisation kommer fortsätta att debatteras men nu känns frågan outsourcing av viss verksamhet lite hetare.
  4. Jämställdhet. Bland våra medlemmar är 78% kvinnor som dessutom betalas sämre än deras manliga kollegor. Eftersom de traditionella kommunikationsutbildningarna domineras av kvinnor är det dags att börja leta efter grabbarna på andra ställen och vara modig nog att anställa dem som har en annan bakgrund än den vi vanligen eftersöker i platsannonsen, – ett resonemang som även kan appliceras på hela mångfaldsfrågan, både ur ett kompetensperspektiv men även ett mänskligt. Vi har en yrkesroll som håller fanan högt på många andra områden, det är dags att vi anstränger oss och tänker annorlunda. Vi har alla förutsättningar.
  5. Kontinuerlig kompetensutveckling. När omvärlden och yrket förändras fort gäller det att hänga med. Och det räcker inte att gå en kurs någon gång vart tredje år. Vi måste få en mer holistisk och långsiktig syn på kompetensutveckling, kunskap och framgång, där både organisation och individ gynnas. Jag saknar fler kommunikationschefer som engagerar sig i både sin egen och sina medarbetares kompetensutveckling, och tar ett helhetsgrepp på den totala kompetensförsörjningen.

Vi har kommit långt för att vara ett så ungt yrke. Vi har uppnått så mycket; nu gäller det att förvalta och utveckla det. Och när vi ändå pratar om framtid; vänta inte. Den började igår.

/Cecilia Schön Jansson
VD Sveriges Kommunikatörer

3 reaktioner på ”Fem punkter för morgondagens kommunikatör

  1. Hej Cecilia,

    Du får gärna utveckla din syn på jämställdhet och problem och/eller förutsättningar. Du nämner i ditt inlägg att det är flest kvinnor som jobbar i branschen och att de har sämre lön än manliga kollegor. Sedan låter det som att lösningen på problemet (problemen?) är att anställa fler män även om de inte har den kompetens vi önskar? Som jag ser det är det största problemet i det fallet att kvinnor lönemässigt värderas lägre än män! Frågan är hur man löser det? Genom att anställa män med sämre kompetens?

    Gissar att du inte riktigt menar så som jag hårdrar det här, men jag vill gärna höra mer om dina förslag till lösningar 🙂

    Med vänliga hälsningar Li

  2. Du har rätt i att det är flera problem i den här punkten. Ett är lönegapet, som fortfarande gör mig rasande. En annan är svårigheten att få ihop kommunikationsavdelningar med en balanserad könsfördelning, vilket flera forskare är överens om gynnar det resultat som gruppen åstadkommer. På det andra problemet tror jag åtminstone en del av lösningen är att leta på andra ställen än de vanliga – men självklart handlar det inte om att anställa det ena eller det andra könet med sämre kompetens. Det första problemet är svårare (fast det inte borde vara det), men om det finns både män och kvinnor på avdelningarna så finns det åtminstone jämförelser att göra så att skillnaderna blir tydliga och lättare att göra något åt.
    Vi ska dissekera detta mer i Almedalen i sommar. En viktig fråga för både kvinnor och män.

  3. Ping: Framtidstänk | Kitty Jönsson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s