Kommunikation som tar oväntade vändningar

hjärtlung

Det gäller att sticka ut i Almedalen. Därför gick ett litet skådespelande sällskap från Hjärt- & Lungfonden omkring på Visbys gator och spelade upp fejkade hjärtstopp. Små scener på 180 sekunder, lika lång tid som du har på dig att rädda livet på den vars hjärta stannar. Mycket effektivare än att stå i ett tält och dela ut information om att det är viktigt med hjärtstartare.

bildEtt annat ovanligt grepp var att dela ut glasscheckar, att bytas ut mot en glass i Majblommans tält. Kön ringlade lång. Väl framme får man veta att alla de goda glassarna med namn som Thailandsstrut och Komp-is var slut. Kvar fanns Tråk-is. Det fick effektivt fram budskapet – till de vuxna mottagarna. Mer förvirrade var nog barnen som stått i kö för att få en gratis glass. Helt fel målgrupp.

stina400

Lite skryt till slut – fullsatt på vår Pecha Kucha om hållbarhet! Men vad annat kan det bli med kloka och kompetenta människor som Viktoria Bergman på EON, Erika Svensson på Ledarna, Thomas Backteman på Swedbank, Margareta Thorgren på Scandic och Stina Billinger på SPP. Ylva Skoogh modererade med den äran. ”Måla inte guld på bajs”, som Stina Billinger så kärnfullt uttryckte det. Se alla presentationerna på Bambuser här.

Andra bra länkar från denna måndag i Visby:

En mäktig kommunikationselit hotar demokratin

Retoriska analyser av Camilla Eriksson

en natt med dawit

De vill ha karantän för lobbyister – men vet inte när

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s